Y-Dog Media

Y-Dog Media is een (fictief) merk dat ingericht is voor het opleidingsonderdeel Multimedia 1. Op deze website zullen verschillende opdrachten verschijnen die kaderen binnen verschillende facetten van de opleiding.

Het fictieve merk Y-Dog Media is gericht op nieuwe en reeds bestaande (communicatie)media die deel uitmaken van jouw levensverhaal. Sommige vormen worden nog maar dit jaar gelanceerd, denk aan de komst van VR, en andere platformen zijn al enige tijd aanwezig maar kennen in België nog geen brede voedingsbodem. Y-Dog Media zet in op en bekijkt de mogelijkheden van interactieve magazines, interactieve boeken en andere digitale media.

Waarvoor staat Y-Dog Media?

Deze merknaam bestaat uit drie delen: Y, Dog en Media. Deze drie facetten hebben dan ook elk hun eigen betekenis.

De heeft verschillende betekenissen die teruggrijpen naar het Engels. Merken die met anderstalige partners (willen) werken, mikken best op een merknaam die vloeiend uitgesproken kan worden in een internationale taal zoals het Engels. De Y staat voor de afkortingen ‘Years’ en ‘Yes’.  Als een bedrijf gaan we de uitdaging aan en willen we een band met onze klanten creëren voor meerdere jaren. Daarbovenop is de Y de beginletter van de oprichter zijn naam, Yannick. Deze letter wordt trouwens uitgesproken als de Engelse ‘Y’ [w], wat ook klinkt als ‘why’. Hiermee proberen we de interesse van ons doelpubliek aan te wakkeren. Waarom zouden ze kiezen voor ons merk? 

Die vraag wordt beantwoord met het onderdeel Dog. De viervoeter die menig mensenhart weet te veroveren, is niet per toeval de mascotte van dit bedrijf. Met Y-Dog Media willen we een relatie met alle stakeholders die gebaseerd is op vertrouwen. De hond staat bekend als een trouw dier en het is die eigenschap die wij willen benadrukken.

Aangezien dit fictieve merk voornamelijk rond verschillende (communicatie)media werkt, vormt dit een onderdeel van deze merknaam. Via een blog, Twitter, Pinterest en andere kanalen bericht Y-Dog Media over de nieuwste trends binnen de communicatie- en marketingsector, gadgets, games en meer. Daarbovenop bekijkt het bedrijf om de mogelijkheden van verschillende media en gadgets te benutten in toekomstige producten. Dankzij dit onderzoek kan het merk (in de toekomst) uitbreiden door de creatie van eigen producten (film, ebooks, websites, apps…).

Tot slot is er de slogan (oneliner) ‘de bladwijzer voor jouw verhaal’. Dit benadrukt dat de de klant centraal staat binnen onze relatie. Dit mediabedrijf is er om zijn klanten wegwijs te maken en te voorzien in de behoefte naar informatie.

En het logo dan?

Het logo is een origami-figuur van een hond. Het uitdenken van dit logo ging niet over één nacht ijs. De veelzijdigheid van het bedrijf en een verwijzing naar Yannick moesten verwerkt zitten in deze uitbeelding waardoor er bewust gekozen is voor origami. Deze figuren bestaan uit eenvoudig papier, maar worden zodanig geplooid dat er verschillende (zichtbare en niet zichtbare) zijden zijn. Dit weerspiegelt perfect het achterliggIMG_7511ende idee van Y-Dog Media: eenvoudig, maar toch veelzijdig.

Daarbovenop voegt het logo een extra dimensie toe. Klanten of gebruikers moeten bezig zijn met het merk, er een band mee creëren en een beleving ermee hebben. Omdat Y-Dog Media een verhaal wil vertellen dat verweven zit met het levensverhaal van de gebruikers, moest het logo dit ook uitstralen. De consument kan het logo zelf plooien zodat het een bladwijzer vormt die hij kan gebruiken. Zo vormt Y-Dog Media de bladwijzer in jouw persoonlijke verhaal. Vandaar ook de subtitel bij het logo: de bladwijzer van jouw verhaal. Wil je zelf het logo plooien of meer informatie over het ontstaan? Lees dan zeker de pagina over de huisstijl en het logo.